آشنایی با انحراف تیغه بینی

آشنایی با انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی چیست و چگونه درمان می شود؟ آیا می‌ دانید برای درمان آن چه زمانی مراجعه کنید؟ انحراف تیغه بینی وقتی رخ می‌ دهد که این قسمت به جای قرار گرفتن در وسط مجرای بینی به یکی از طرفین منحرف می‌ شود که در این حالت یکی از مجراهای بینی نسبت به دیگری کوچک‌تر یا بزرگتر خواهد بود. دلایل مختلفی برای بروز چنین مشکلی وجود دارد که البته در بیشتر مواقع این مشکل قابل درمان بوده و پزشک با جراحی آن را برطرف می‌کند. اما موضوع مهم این است که شما بتوانید درست و به موقع این مشکل را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کنید. در این مقاله مشکل انحراف بینی نحوه درمان آن را بررسی می‌کنیم.

بینیت از چه نوعی هست؟
استخوانی
گوشتی
گوشتی - استخوانی
نمیدانم

انحراف تیغه بینی چیست؟

گفتیم که انحراف تیغه بینی به این شکل است که معمولاً تیغه بینی به یکی از طرفین خم شده و موجب می‌شود یکی از مجراها نسبت به دیگری کوچک‌تر باشد. عوامل متعددی در چنین تغییر شکلی دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به سردرد، التهاب سینوس‌ها، گرفتگی گوش و غیره اشاره کرد. پس از ایجاد انحراف تیغه بینی نیز معمولاً مشکلاتی چون دشواری در نفس کشیدن از طریق هر دو سوراخ بینی، ایجاد درد در صورت، گرفتگی بینی، خونریزی بینی، آپنه خواب، تنفس ‌های پر سر و صدا و... در فرد نمایان خواهد شد.

راه ‌های درمان انحراف تیغه بینی

انتخاب زمان درمان و حتی راه‌ های درمان به شدت علائمی بستگی دارد که در هر فرد ایجاد می‌شود. گاهی برخی از افراد هیچگونه نیازی به درمان ندارند، چون انحراف تیغه بینی در آن ها کم علامت یا بدون هیچگونه علامتی است که این علامت خفیف با استفاده کردن از دارو قابل درمان می‌باشد. اما اگر این مشکل مانع از نفس کشیدن درست شود، قطعاً به جراحی نیاز خواهد داشت. توجه کنید که درمان انحراف تیغه بینی بدون جراحی بینی میسر نمی‌شود و داروهای پیشنهاد شده تنها علائم آن را برطرف خواهند کرد. به طور کلی راه‌ های درمان این مشکل عبارتند از:

مشاوره آنلاین روی واتساپ
0999 - 11 46 580
آشنایی با انحراف تیغه بینی

آنتی هیستامین

آنتی هیستامین‌ها جز دسته ای از داروها هستند که معمولاً جهت پیشگیری کردن از برخی علائم آلرژی زا از جمله آبریزش بینی یا گرفتگی بینی استفاده می‌شوند. گاهی نیز جهت مشکلاتی مانند سرماخوردگی تجویز می‌شود که البته ممکن است در برخی از افراد سبب خواب آلودگی شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید
ارسال

ضد احتقان‌ها

ضد احتقان‌ ها نیز دسته‌ای از داروها هستند که می توانند تورم قسمت بافت بینی را کمتر کنند. به این ترتیب راه ‌های نفس کشیدن در دو طرف مجاری بینی باز نگه داشته شده و در نهایت به بیمار کمک می‌کند بتواند به راحتی نفس بکشد. این دسته از داروها به صورت اسپری یا قرص در دسترس می‌باشند.

اسپری ‌های استروئیدی

اسپری های استروئیدی نیز دسته دیگر از داروها هستند که موجب کاهش تورم در قسمت مجرای بینی می‌شوند. اما اثرگذاری این نوع داروها بین یک الی سه هفته زمان نیاز دارد. بنابراین بهتر است که آن ها را به دستور پزشک استفاده کنید.

جراحی سپتوپلاستی

اگر شدت انحراف در قسمت تیغه بینی بالا باشد، در این حالت پزشک جراحی بینی سپتوپلاستی را پیشنهاد می‌کند که در چنین حالتی تیغه بینی کاملاً صاف شده و در قسمت مرکزی قرار خواهد گرفت. میزان برطرف کردن انحراف نیز دقیقاً به شدت این انحراف بستگی دارد.

آشنایی با انحراف تیغه بینی

جراحی جهت تغییر شکل بینی

گاهی اوقات همزمان با عمل سپتوپلاستی، جراحی بینی نیز جهت تغییر شکل دادن آن انجام می‌شود که به آن رینوپلاستی می‌گویند. در این عمل غضروف و استخوان بینی کاملاً اصلاح شده، اندازه و شکل آن تغییر پیدا می‌کند. البته فراموش نکنید که هر کدام از این شیوه‌ها بنابر تشخیص پزشک ممکن است بهترین شیوه برای برطرف کردن انحراف تیغه بینی باشد و از فردی نسبت به فرد دیگر کاملاً متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است که هیچگاه به صورت خودسرانه دارویی را مصرف نکنید و حتماً موضوع را با پزشک خودتان در میان بگذارید. گاهی نیز می‌توانید با برخی از راه ‌های مفید از ایجاد چنین مشکلی پیشگیری کنید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انحراف تیغه بینی و راه‌ های درمان آن را بررسی کردیم. انحراف تیغی بینی مشکل رایجی است که در بین بیشتر افراد دیده می‌شود و جز مشکلات قابل درمان می‌باشد که با استفاده از دارو یا عمل جراحی برطرف می‌شود. در سایت طراح طب بیشتر با این مشکل، علائم و نشانه‌های انحراف تیغه بینی و راه‌های درمان آن آشنا شوید.

مشاوره جراحی بینی

با ما تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

مشاوره و نوبت دهی
[از 10:30 الی 20:30]
021 91071259
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
عنوان های مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی سوال شما توسط کارشناسان طراح طب پاسخ داده خواهد شد.
ارسال نظر
مشاوره آنلاین
راه‌های ارتباطی