از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

پولیپ ‌های بینی بافت نرم و زائده‌ های بدون درد هستند که مانند خوشه‌ها یا قطره‌ها در حفره بینی یا سینوس آویزان می‌شوند. داروها می‌توانند اندازه آن ها را کاهش دهند یا به طور کامل بینی را از شر پولیپ خلاص کنند. اما گاهی اوقات برای برداشتن آن ها نیاز به جراحی است. گاهی حتی پس از درمان موفقیت ‌آمیز، پولیپ بینی اغلب برمی‌گردد. در این مطلب به شما گفته خواهد شد که از کجا بفهمید پولیپ بینی دارید.

بینیت از چه نوعی هست؟
استخوانی
گوشتی
گوشتی - استخوانی
نمیدانم

منظور از پولیپ بینی چیست؟

تشکیلات پاتولوژیک به شکل گرد، قطره اشک یا روی یک ساقه کوچک گاهی اوقات روی دیواره ‌های غشاهای مخاطی ظاهر می‌شوند که در نتیجه تکثیر پاتولوژیک سلول‌های اپیتلیال غده ایجاد می‌شود. پولیپ بینی در سینوس‌ها قرار دارد و می‌تواند منجر به مشکل در تنفس از طریق بینی شود. پولیپ بینی در مردان میان ‌سال و مسن 4 برابر بیشتر از زنان تشخیص داده می‌شود. به طور معمول، پولیپ بینی ناشی از التهاب مزمن حفره بینی است یا با آسم، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی یا اختلالات سیستم ایمنی همراه است.

شایع ‌ترین علائم پولیپ بینی چیست؟

پولیپ ‌های کوچک می‌توانند بدون علامت وجود داشته باشند. پولیپ ‌های بزرگ‌تر یا بیشتر می‌توانند مجرای بینی را مسدود کنند و منجر به مشکلات تنفسی، از دست دادن بویایی و افزایش عفونت شوند. به طور معمول، پولیپ بینی با التهاب مزمن مجاری بینی یا سینوس‌ها همراه است که بیش از 12 هفته طول می‌کشد. در اینجا علائم معمول سینوزیت مزمن همراه با پولیپ آمده است:

•آبریزش بینی در تمام طول سال

•بینی دائماً گرفتگی دارد

مشاوره آنلاین روی واتساپ
0999 - 11 46 580

•قطره بعد از بینی (چکه از پشت گلو جاری می‌شود)

•حس بویایی کاهش یافته یا از بین می‌رود.

•طعم غذا بد است یا اصلاً احساس نمی‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید
ارسال

•درد در صورت و دندان ‌های بالا

•احساس فشار در صورت به خصوص پیشانی

•خروپف کردن

چه زمانی برای پولیپ بینی به دکتر برویم؟

علائم پولیپ بینی مشخص نیست، اغلب یک فرد می‌تواند پدیده‌ های مشابه را با سرماخوردگی و بسیاری از شرایط دیگر تجربه کند. اگر علائم شما بیش از 7 روز شما را آزار می‌دهد به پزشک نیاز دارید. بهتر است در صورت داشتن علائم مشکلات جدی تنفسی، بدتر شدن ناگهانی وضعیت، تورم شدید اطراف چشم و سردرد شدید با آمبولانس تماس بگیرید.

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

عوارض پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی هم به دلیل التهاب مزمن همراه با آن ها و هم به دلیل اختلال در تنفس بینی و تخلیه مخاط می‌تواند باعث ایجاد عوارض شود. می‌پرسید پولیپ بینی چه عوارضی می‌تواند ایجاد کند؟

•آپنه انسدادی خواب: این یک وضعیت نسبتاً جدی است که در آن تنفس در طول خواب قطع می‌شود.

•تشدید آسم: سینوزیت مزمن می‌تواند علائم آسم را بدتر کند.

•عفونت سینوسی (عفونت بینی و سینوس): پولیپ‌ها می‌توانند شما را مستعد عفونت کرده و منجر به سینوزیت مزمن شوند.

چگونه از بروز پولیپ بینی جلوگیری کنیم؟

برای کاهش احتمال ظاهر شدن پولیپ، از جمله عود (پس از درمان) لازم است اقداماتی را انجام دهید. تشدید آسم و آلرژی را کنترل کنید. برای انجام این کار، شما باید توصیه ‌های پزشک خود را دنبال کنید. سعی کنید موادی را که باعث التهاب مجاری بینی و سینوس‌ها می‌شوند (گرده، گردوغبار، بخارهای شیمیایی، دود تنباکو...) استنشاق نکنید. احتمال عفونت را کاهش دهید؛ به‌عنوان‌مثال، دست‌ های خود را بیشتر بشویید. اگر اغلب سینوزیت دارید، هوای خانه را مرطوب کنید و بینی خود را به درستی بشویید.

تشخیص پولیپ بینی

وجود پولیپ بینی در معاینه و پرسش از بیمار مشخص می‌شود. هنگام انجام رینوسکوپی که معاینه ابزاری حفره بینی و سینوس‌ها است، وجود یک نئوپلاسم مشخص می‌شود. داده‌ های آزمایشگاهی معمولاً تشخیص پزشک را تأیید می‌کند. برای روشن شدن محل و اندازه تومورها می‌توان از CT، MRI، تشخیص اشعه ایکس و معاینه ویدئویی آندوسکوپی سینوس‌ها و حفره بینی استفاده کرد. در صورت مشکوک بودن به بدخیم بودن پولیپ، نمونه‌ برداری از بافت برای شناسایی سلول‌ های غیرطبیعی انجام می‌شود. پزشک معمولاً می‌تواند بر اساس علائم و معاینه بصری مجرای بینی با استفاده از یک ابزار خاص با چراغ‌قوه پلیپ را تشخیص دهد.

درمان پولیپ بینی

درمان با کیفیت بالا شامل یک رویکرد یکپارچه، متشکل از استفاده از روش ‌های درمان محافظه‌کارانه و رادیکال است. اگر اندازه پولیپ‌ها با تنفس طبیعی تداخل داشته باشد و منجر به ایجاد عوارض مختلف از اندام‌ های گوش و حلق و بینی شود، درمان جراحی ضروری است. علاوه بر این، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از عود بیماری انجام می‌شود. در مرحله اولیه بیماری، با پولیپ ‌های کوچک، درمان محافظه‌کارانه اغلب با نظارت مداوم بر رشد تشکل‌ها استفاده می‌شود.

درمان دارویی پولیپ

حتی پولیپ‌ های بزرگ نیز می‌توانند در اثر درمان دارویی کوچک یا ناپدید شوند. داروها همیشه فقط طبق تجویز پزشک استفاده می‌شوند.

درمان پولیپ بینی با جراحی

اگر دارو جواب نداد، پزشک ممکن است جراحی بینی آندوسکوپی را برای برداشتن پولیپ و مقاوم‌تر کردن سینوس‌های شما در برابر پولیپ ‌های جدید و التهاب پیشنهاد کند. در حین عمل، جراح یک آندوسکوپ را با یک لنز یا دوربین کوچک وارد سوراخ بینی بیمار می‌کند و آن را به داخل سینوس‌ها می‌گذراند. با استفاده از ابزارهای کوچک، پزشک پولیپ‌ها و سایر انسدادهایی را که مانع از جریان مایع از سینوس‌ها می‌شوند، برمی‌دارد.

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

نتیجه‌ گیری

پولیپ بینی یک مشکل جدی است که می‌تواند افراد مبتلا به آن را با سختی در تنفس روبرو کند. در این مطلب با ارائه اطلاعات دقیق به شما توضیح داده شده است که چگونه بفهمیم پولیپ بینی دارید.

مشاوره جراحی بینی

با ما تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

مشاوره و نوبت دهی
[از 10:30 الی 20:30]
021 91071259
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
عنوان های مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی سوال شما توسط کارشناسان طراح طب پاسخ داده خواهد شد.
ارسال نظر
مشاوره آنلاین
راه‌های ارتباطی