نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی

نحوه چسب زدن بینی

بعد از جراحی بینی، مراقبت‌های بعد از عمل و مواردی که پزشک توصیه می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. یکی از این مراقبت‌ها چسب زدن بعد از عمل بینی است. در این مقاله در خصوص علت و نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی و سوالات رایج آن توضیحاتی ارائه شده است.

بینیت از چه نوعی هست؟
استخوانی
گوشتی
گوشتی - استخوانی
نمیدانم

علت چسب زدن بعد از عمل بینی

حین جراحی بینی، پوست بینی بلند شده تا امکان دست‌کاری بافت‌های زیرین محیا شود. پوست بلند شده در نهایت سر جای خود قرار می‌گیرد و سپس بخیه می‌شود. همین موضوع باعث ایجاد فضای خالی میان پوست و بافت غضروفی شده که زمینه تورم بینی را محیا می‌کند. همچنین زخم‌هایی که حین جراحی ایجاد می‌شود نیز در به وجود آمدن تورم بعد از عمل نقش دارد. در صورتی که در حین عمل نیاز به شکسته شدن استخوان نیز باشد، تورم بعد از عمل بیشتر خواهد بود.

چسب زدن بینی در کاهش تورم آن نقش به سزایی دارد و همچنین سبب می‌شود که پوست سریع‌تر به بافت‌های زیرین متصل شود. لازم به ذکر است که استفاده از چسب در فرم بینی در دراز مدت تاثیری ندارد و در صورتی که به درستی زده شود، تنها باعث می‌شود که تمامی قسمت‌های بینی به یک اندازه کاهش تورم داشته باشند؛ در نتیجه در هفته‌های اول بعد از عمل باعث می‌شود که بینی فرم متناسبی داشته باشد. علاوه بر آن چسب زدن به بالا نگه داشتن بینی توسط بخیه‌ها نیز کمک می‌کند.

در آخر چسب زدن برای دیگران مانند زنگ خطر است و آن‌ها را متوجه می‌کند که با احتیاط از کنار شما عبور کنند و مواظب باشند تا به بینی شما ضربه‌ای وارد نشود.

مشاوره آنلاین روی واتساپ
0999 - 11 46 580

برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اگر چسب خود را محکم بزنند بهتر است، در صورتی که اگر چسب خیلی محکم زده شود ممکن است خون رسانی به بینی به خوبی انجام نشود که سبب ایجاد تورم بیشتر می‌شود.

زمان چسب زدن بعد از عمل بینی

استفاده از چسب تا سه هفته بعد از عمل در کاهش تورم نقش به سزایی دارد و بعد از آن تنها به منظور اخطار به دیگران استفاده می‌شود. گاها توصیه می‌شود که چسب زدن تا 2 ماه بعد از عمل ادامه پیدا کند. بعضی از اشخاص به چسب حساسیت دارند و ممکن است در صورت استفاده دچار جوش یا کهیر شوند. این گونه افراد می‌توانند مدت زمان کمتری از چسب بینی استفاده کنند. توصیه می‌شود که افرادی که پوست ضخیمی دارند، مدت زمان بیشتری از چسب استفاده کنند.

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید
ارسال

نحوه چسب زدن بینی توسط خود بیمار

لازم به ذکر است که هر پزشکی شیوه خاص خود را برای چسب زدن دارد و شما بهتر است که به همان شیوه‌ای که پزشکتان گفته، این کار را انجام دهید. روشی که در زیر توضیح داده شده است از روش‌های معمول برای چسب زدن بعد از عمل بینی است.

به منظور چسب زدن ابتدا باید بینی خود را با آب و صابون شست و شو دهید و بعد با پنبه آغشته به الکل روی آن بکشید. سپس منتظر بمانید تا پوستتان خشک شود.

در مرحله بعد یک قطعه چسب کاغذی به اندازه دو برابر طول بینی خود جدا کنید و به صورت U شکل روی بینی خود مانند تصویر زیر قرار دهید. مواظب باشید که چسب روی سوراخ‌های بینی‌تان را نپوشاند.

چسب زدن بینی مراحل

سپس 4 قطعه کاغذ جدا کرده و به شکل عرضی از بالا تا پایین مانند شکل زیر روی بینی خود بزنید به طوری که لبه چسب‌ها یکدیگر را بپوشاند.

چسب زدن بینی مراحل 2

به منظور تعویض چسب توصیه می‌شود که افرادی که پوست چرب دارند هر روز چسب خود را تعویض کنند، اما کسانی که پوستشان خشک است در فواصل زمانی بیشتری می‌توانند چسب خود را عوض کنند. برای تعویض چسب ابتدا چسب خود را با آب گرم ترجیحا زیر دوش خیس کنید تا با فشار کمتری از بینی شما جدا شود زیرا در صورتی که هنگام جدا کردن پوستتان کشیده شود برخلاف هدف چسب زدن که به چسبیدن پوست به بافت زیرین کمک می‌کند، عمل می‌شود.

بعد از آن که چسب خود را درآوردید اندک زمانی صبر کنید تا پوستتان هوا بخورد و بعد چسب جدید را بزنید.

سایر مواردی که در کاهش تورم بینی نقش دارند

اسپیلنت بینی

بعد از عمل، جراح بر بینی شما اسپیلنت یا آتل قرار می‌دهد که در کاهش التهاب و تورم بینی نقش بسزایی دارد. این اسپیلنت بعد از حدود یک هفته توسط پزشک برداشته می‌شود. برخی از جراحان از اسپیلنت داخلی نیز استفاده می‌کنند که از التهاب راه تنفسی و بسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

تغذیه مناسب

بعد از جراحی، مصرف آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌هایی نظیر آناناس و پاپایا به کاهش تورم و تسریع بهبودی زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب کرفس نیز گفته شده که در کاهش تورم بینی نقش دارد. بهتر است که بعد از عمل قهوه مصرف نکنید چرا که می‌تواند تورم بینی شما را افزایش دهد. مصرف غذاهای پر نمک نیز باید محدود شود زیرا باعث افزایش جذب آب در بافت و افزایش تورم می‌شود.

کمپرس یخ

استفاده از کمپرس‌های یخ در اطراف بینی برای کاهش تورم بسیار کمک کننده است. لازم به ذکر است که کمپرس یخ را نباید مستقیما روی بینی قرار داد چرا که ممکن است سبب جابه‌جایی بافت‌های بینی شود.

پیاده‌روی

بعد از جراحی بینی تا یک ماه از انجام فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های سخت، خم شدن و ... اجتناب کنید، زیرا این فعالیت‌ها موجب هجوم خون به بافت‌های بدن شما می‌شود. بر خلاف موارد ذکر شده پیاده روی بعد از عمل می‌تواند مفید باشد و سبب افزایش گردش خون شود که این موضوع نیز روند بهبودی بعد از عمل را تسریع می‌کند.


نکات مرتبط با نحوه چسب زدن بعد از عمل بینی

انواع روش عمل بینی

1. روش جراحی باز بینی

2. روش جراحی بسته بینی

روش جراحی باز بینی

در این روش برای تغییر شکل ظاهری بینی (جراحی زیبایی بینی) از عمل جراحی رینوپلاستی (Rhinoplasty) که یک عملیات برای تغییر شکل یا اندازه بینی و یا برای مشکلات تنفسی مانند پولیپ، سینوس و ... می باشد استفاده می‌گردد؛ این عمل توسط متخصصین گوش و حلق و بینی انجام می شود؛ در این روش با برش بسیار کوچکی در ناحیه کولوملا دو سوراخ بینی را از هم جدا می‌سازند. در این روش می‌توان تمام پوست بینی را از قسمت غضروف و استخوان بالاتر کشید و تمام آنچه را که در درون بینی وجود دارد، دید. این تکنیک رینوپلاستی باز یا رینوپلاستی خارجی نامیده می‌شود.

روش جراحی بسته بینی

روش جراحی بسته بینی از طریق سوراخ‌های بینی در داخل بینی انجام می‌شود؛ جراح در زیر پوست و روی برآمدگی بینی سوراخی ایجاد می‌کند. اصطلاحاً به این روش جراحی سرپایی می گویند.

کدام متد جراحی بینی بهتر است

این که کدام روش بهتر است کاملا بستگی به شرایط بیمار و مهارت پزشک دارد و اساسا بهتر است به جای اینکه بپرسیم کدام روش بهتر است بپرسیم کدام روش مناسب‌تر است. بعضی پزشک‌ها در روش رینوپلاستی بسته تبحر بیشتری دارند تا روش باز و بعضی دیگر بلعکس. از طرفی ممکن است شرایط بینی شما به گونه‌ای باشد که یک روش برای شما مناسب‌تر از روش دیگر باشد، اما به هر حال دست بیمار برای انتخاب روش باز است و مطلوب بودن جراحی زیبایی شما بیش از هر چیزی به تبحر و تسلط جراح در آن روش جراحی بستگی دارد. می‌توان گفت که هم در میان جراحان و هم مراجعین روش باز بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و استفاده از این روش رو به گسترش است.

مشاوره جراحی بینی

با ما تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

مشاوره و نوبت دهی
[از 10:30 الی 20:30]
021 73657500
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پرسش و پاسخ تکمیلی سوال شما توسط کارشناسان طراح طب پاسخ داده خواهد شد.
ارسال نظر
مشاوره آنلاین
راه‌های ارتباطی