مشاهده نسخه کامل این صفحه

علل کج شدن بینی بعد از عمل

کسانی که قصد عمل بینی دارند برای رفع نواقص اقدام به این عمل می‌کنند. بنابراین مراجعین منتظر دریافت نتیجه‌ای زیبا و مورد نظر از جراحی بینی هستند. برخی از عوارض عمل بینی به دلیل عدم رعایت مراقبت‌ های پس از جراحی رخ می‌دهد، اما برخی دیگر از آنها به دلیل عدم تخصص و تبحر لازمه جراح روی می‌دهد. در این مقاله قصد داریم که شما را با یکی از مهمترین عوارض ‌های جانبی پر اهمیت به معنای کج شدن بینی پس از جراحی آشنا کنیم. در این مقاله با درج لینک سایت طراح طب شما را با مجموعه بزرگ و معتبر در ایران که به صورت متخصصانه به این عرصه پرداخته است آشنا کنیم.

چگونگی برگشت بینی بعد از جراحی و دلایل آن

پس از جراحی بینی به مدت ۶ ماه الی یک سال باید صبوری کرد تا نتیجه واقعی آن را مشاهده کرد. برخی از مراجعین و کسانی که عمل بینی کرده‌اند پس از گذشت تنها چند ماه به دلیل بهبود نیافتن کامل بینی شاهد انحراف و ناهمواری روی بینی خود هستند و این را یک مشکل اساسی و بزرگ می‌دانند و به دنبال راه چاره هستند. اما باید بگوییم که در برخی از عمل ‌های بینی در حالی که بیمار نوجوان است و دوران بلوغ آن به اتمام نرسیده است ممکن است با گذشت زمان غضروف بینی به ادامه رشد خود بپردازد و شاهد ناهمواری و انحراف و حتی بازگشتن بینی به حالت اولیه خود باشیم و در برخی موارد که بیمار دارای سن بالاتری است به دلیل عدم تخصص پزشک جراحی غضروف به درستی انجام نشده است و انحراف بینی رخ می‌دهد.

دلایل انحراف و کج شدن بینی بعد از جراحی

•عدم مراقبت صحیح پس از جراحی و ورود آسیب‌های شدید به بینی می‌تواند موجب انحراف بینی شود. بنابراین پس از جراحی بینی تا جای ممکن از حضور در محیط‌های شلوغ و از ورزش‌های رزمی و توپی خودداری کنید.

جراحی بینی باید با دانش و تخصص یک پزشک ماهر انجام شود. در صورتی که بدون تحقیق و اطلاع از میزان عملکرد و میزان رضایت مراجعین قبلی از نتایج انتخاب کنید نمی‌توان تضمین کرد که نتیجه مطلوبی حاصل شود.

•با توجه به آن که امکان حرکت ورم بینی به نوک بینی وجود دارد پیشنهاد می‌شود که تا مدت ذکر شده صبوری و شکیبایی داشته باشید و به صورت قطعی در رابطه با انحراف بینی خود نظر ندهید. چرا که در صورت وجود ورم تنها در مدت کوتاهی شاهد انحراف و کجی بینی خواهیم بود و پس از آن به صورت خود به خود انحراف بینی اصلاح خواهد شد.

•انجام جراحی ‌های غیر همسان در دو طرف بینی موجب انحراف آن می‌شود. در برخی موارد که جراحی بینی به دلیل درمان و یا زیبایی مورد انجام قرار می‌گیرد بیمار تصمیم می‌گیرد که تنها یک سمت از بینی خود را مورد عمل قرار دهد که در این صورت حفظ صافی و عدم انحراف کاری مشکل خواهد بود.

•جراحی در شرایط‌ های غیر استاندارد و غیر اصولی می‌تواند موثرترین علل جهت کج شدن بینی بعد از عمل جراحی شود. جراحی بینی باید در شرایطی کاملاً بهداشتی و اصولی زیر نظر پزشکان حاضر و با مهارت انجام شود.

•در برخی موارد جهت کوچک کردن بیش از اندازه بینی شاهد از بین بردن بیش از حد غضروف و یا حذف آن هستیم که در این مورد شاهد کج شدن بینی هستیم.

•در برخی موارد عدم تقارن صورت موجب کج شدن بینی می‌شود. معمولاً عدم تقارن صورت به دلیل افزایش سن، سکته و تروما رخ می‌دهد که در این رابطه نیاز است که پیش از جراحی با پزشک مشاوره‌ای داشته باشید.

•در صورتی که عمل بینی بر روی اسکلت و تیغه بینی صورت بگیرد امکان دارد واکنش بدن نسبت به جوش خوردن استخوان باعث انحراف و کجی بینی شود. در رابطه با این مشکل می‌توان با انجام ماساژ‌های اصولی شاهد رفع آن باشید.

•وجود انحراف شدید که از تصادفات و یا به دلیل نقض مادرزادی باشد ممکن است باعث کج شدن بینی پس از جراحی بینی شود.

مراقبت صحیح از بینی جراحی شده جهت جلوگیری از انحراف

هنگام فین کردن دهان خود را باز نگه دارید تا فشار کمتری به بینی وارد شود. در هنگام مسواک زدن به صورت آرام مسواک را در دهان تکان دهید و از ضربات شدید بر روی دندان‌ های خود جلوگیری کنید. چرا که این مورد می‌تواند باعث شوک و انحراف بینی شود. پس از جراحی بینی تا جای ممکن از فعالیت ‌های شدید همچون جابجا کردن وسایل‌ های سنگین بپرهیزید. در زمان خواب تا جای ممکن بر روی کمر دراز بکشید چرا که خوابیدن بر روی پهلوهای چپ و راست می‌تواند باعث انحراف و کج شدن بینی پس از جراحی شود. تا جای ممکن سر خود را نسبتاً بالا نگه دارید. تورم یکی از مهم ترین عوارض جانبی پس از جراحی بینی است که روی همه بینی‌ها پس از جراحی وجود دارد. در صورتی که سر را رو به بالا نگه دارید تورم سریع‌تر کاهش یافته و روند بهبودی تسریع می‌بخشد.

پس از جراحی از ورزش ‌های کششی، سنگین و وزنه‌دار حتماً پرهیز کنید. چرا که این موارد می‌تواند به سرعت بر ساختار بینی تاثیر گذاشته و موجب کج و انحراف شدن آن شود. پس از جراحی اعمال کمپرس سرد بر روی بینی بسیار توصیه می‌شود. کمپرس سرد باعث رفع تورم و بهبودی سریع‌تر بینی شده و نحوه انجام آن باید بر روی اطراف بینی باشد و از اعمال فشار و سنگینی کمپرس بر روی تیغه و نوک بینی جلوگیری شود تا از انحراف بینی جلوگیری شود. استفاده از عینک پس از جراحی از نظر پزشکان کاملا ممنوع است چرا که وجود یک فشار به صورت مداوم بر روی استخوان‌های نرم و حساس بینی که به تازگی جراحی شده است موجب کج شدن ساختار آن و در نهایت انحراف بینی می‌شود.

درمان انحراف بینی بعد از جراحی

یکی از روش‌ هایی که معمولاً برای بیمارانی استفاده می‌شود که دچار تیغه بینی افتاده هستند تکنیک استرادکلوما است. در این روش نوک بینی محکم‌تر به سمت بالا قرار گرفته و انحراف جزئی آن پس از جراحی از بین خواهد رفت. در برخی موارد که انحراف بینی حاد و شدید است جراحی ثانویه که ترمیمی نام برده می‌شود توصیه می‌شود. برای جراحی ترمیمی پزشکان توصیه می‌کنند یک الی دو سال صبوری کنید تا از میزان تورم کاهش یافته و نتیجه نهایی حاصل شود. از دیگر روش‌های غیر تهاجمی می‌توان به تزریق پر کننده‌ها و یا فیلرها اشاره کرد که انحراف جزئی بینی پس از جراحی را از بین می برد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که با درج موارد و اطلاعات کاربردی شما را با مهم‌ترین عوارض جانبی پس از جراحی که انحراف بینی است آشنا کنیم. سایت بزرگ طراح طب از متخصصان کاربلد و حاذقی برخوردار است که به دلیل دانش و مهارت بالایی که دارند انحراف و عوارض ‌های این چنینی پس از عمل جراحی را به حداکثرترین حالت ممکن کاهش می‌دهند.

 
مشاوره تلفنی