عمل جراحی بینی

همه چیز درباره عمل جراحی بینی

عمل جراحی بینی یکی از متداول‌ترین عمل‌های زیبایی در ایران و سایر کشورهای جهان است. این عمل شامل هر نوع جراحی در داخل و یا خارج بینی است که با توجه به نیاز فرد معمولاً برای بهبود تنفس، زیبایی و یا جراحات بینی از جمله شکستگی و ضرب دیدگی انجام می‌شود.

بینیت از چه نوعی هست؟
استخوانی
گوشتی
گوشتی - استخوانی
نمیدانم

تاریخچه عمل جراحی بینی

تاریخچه عمل بینی به هزاران سال قبل باز می‌گردد چرا که بسیاری از افراد اعضای بدن خود را در جنگ‌ها از دست می‌دادند و نیازمند جراحی بودند. اما عمل زیبایی بینی برای اولین بار در اواخر قرن بیستم انجام شد. در ایران نیز اولین بار این عمل توسط سیروس آصانلو انجام گرفت. سپس او در مقام استاد دانشگاه، دانش خود را به افراد دیگر نیز آموزش داد و به این ترتیب عمل زیبایی بینی در ایران رواج پیدا کرد.



تفاوت آناتومی بینی خانم‌ها و آقایان

پوست بینی آقایان نسبت به خانم‌ها ضخیم‌تر است که این موضوع را با لمس و به صورت فیزیکی نیز می‌توان احساس کرد. همچنین اسکلت بینی در آقایان همان طور که از ظاهر بینی نیز پیداست، در مقایسه با خانم‌ها قوی‌تر و محکم‌تر است که این موضوع در ارتباط با سیستم هورمونی بدن آن‌ها می‌باشد. با توجه به این که مردها نیاز به اکسیژن بیشتری برای رشد و نگهداری بافت‌های بدنشان دارند، بینی آن‌ها نیز بزرگ‌تر است تا بتواند اکسیژن بیشتری تامین کند.



سن مناسب عمل جراحی بینی

سن مناسب عمل بینی در خانم‌ها بالای 16 سال و در آقایان بالای 18 سال است. کسانی که در این محدوده قرار نمی‌گیرند، نمی‌توانند عمل زیبایی بینی انجام دهند، زیرا رشد استخوان بینی در آن‌ها کامل نشده است.


بهترین فصل برای عمل بینی

به صورت کلی نمی‌توان گفت که چه فصلی برای جراحی بینی بهتر است. در فصل سرما احتمال سرماخوردگی بیشتر است و در فصل گرما به دلیل آفتاب سرعت ترمیم بینی ممکن است کاهش پیدا کند. در بعضی فصل‌های خاص نیز افراد ممکن است دچار آلرژی شوند. اما متقاضی در هر فصل و هر شرایطی که باشد با مشورت با پزشک خود و دریافت داروهای مربوطه در صورت نیاز می‌تواند از بروز مشکلات ناخواسته پیشگیری کند.



جراحی بینی سینوزیت

جراحی بینی در مبتلایان به سینوزیت

جراحی بینی بر استخوان بینی، پوست و غضروف بینی انجام می‌شود و ارتباطی با سینوس‌ها ندارد؛ در نتیجه سینوزیت برای جراحی بینی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. همچنین سینوزیت بعد از عمل بینی بدتر نخواهد شد؛ چه بسا در مواردی که سینوزیت در نتیجه انحراف بینی ایجاد شده باشد، جراحی بینی به برطرف شدن بیماری نیز کمک خواهد کرد.



جراحی بینی در مبتلایان به تبخال

فردی که قصد عمل بینی خود را دارد و به دلیل استرس و ترس از اتاق عمل دچار تبخال می‌شود، بهتر است که قبل از هرگونه اقدام و یا مصرف دارو با پزشک خود تماس گرفته و از داروهای تجویزی وی استفاده نماید. در اکثر موارد پزشک عمل جراحی فرد را یک الی دو هفته عقب می‌اندازد تا زخم وی بهبود پیدا کند.

مشاوره آنلاین روی واتساپ
0999 - 11 46 580


چه کسانی به عمل جراحی بینی نیاز دارند؟

درصد بالایی از افراد به منظور تغییر شکل ظاهری و زیباسازی بینی خود برای عمل جراحی بینی اقدام می‌کنند. از دیگر متقاضیان این عمل می‌توان به کسانی که از مشکلات تنفسی مانند انحراف بینی و پولیپ رنج می‌برند، اشاره کرد.



چه کسانی نباید عمل بینی انجام دهند؟

1- افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی شدید نظیر آلرژی.
2- افراد مبتلا به بیمار‌ی‌های خونی نظیر هموفیلی و مشکلات انعقادی.
3- کسانی که اضافه وزن شدید دارند و اصطلاحا "فرا فربه" نامیده می‌شوند.
4- افراد مسن.
5- ورزشکارانی که ورزش‌های سنگین مانند فوتبال، کشتی و ... انجام می‌دهند.
6- افرادی که زخم‌های پوستی دارند.
7- افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص نظیر سرطان هستند.
8- کسانی که مبتلا به بیماری‌های روحی نظیر اختلال بدریخت انگاری هستند.



انواع روش جراحی بینی

انواع روش عمل جراحی بینی

عمل جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. در روش باز، با ایجاد برش در ناحیه کلوملا، دو سوراخ بینی را از یکدیگر جدا می‌کنند و می‌توانند پوست بینی را بالا برده و تمام قسمت‌های درون بینی را مشاهده و بر روی آن اعمال تغییرات کنند. این روش اصطلاحا رینوپلاستی خارجی نیز نامیده می‌شود. در روش بسته، پوست بینی بالا برده نمی‌شود و جراح از طریق سوراخ‌های بینی، در داخل بینی تغییر ایجاد می‌کند. در این روش جراحات بیمار کمتر است.

در روش جراحی باز، دست جراح بازتر است و تغییرات بیشتری می‌تواند بر بینی فرد اعمال نماید. اما به صورت کلی نمی‌توان گفت که کدام روش بهتر است و بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک هر کدام از این روش‌ها ممکن است انتخاب شود.



نکات قبل از عمل جراحی بینی

1- چنان چه از داروی خاصی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
2- سوابق پزشکی و مشکلات خود را با پزشکتان در میان بگذارید.
3- مصرف سیگار و قلیان را قبل از جراحی بینی قطع کنید.
4- خانم‌ ها اگر در هر مرحله از عادت ماهیانه هستید، لازم است که به پزشک خود اطلاع داده و ترجیحا زمان عمل بینی خود را تغییر دهید.


نکات بعد از عمل جراحی بینی

1- مصرف داروهای تجویز شده برای شما از شب بعد از عمل الزامی است. مراقب باشید داروها را با شکم خالی استفاده نکنید.
2- در یکی دو هفته اول به دلیل داشتن ورم و ترشحات داخل بینی، ممکن است تنفس از راه بینی کمی مشکل باشد که با شستشو و انجام ساکشن بهتر میشود.
3- تا یک ماه پس از عمل ترشحات بینی خود را با فشار خارج نکنید.
4- روی زخم خود را کاملا تمیز نگاه دارید و ترشح و لخته را از روی آن پاک کنید.
5- زمان مراجعه بیمار به مطب جهت باز کردن گچ بینی بین 6 تا 7 روز بعد از عمل است و در این مدت گچ نباید خیس شود.
6- ترشحات خونی اندک و خونابه تا چند روز بعد از عمل طبیعی است.
7- تعویض چسب به روش صحیح و به موقع به کاهش تورم کمک می‌کند، اما تاثیری در فرم نهایی بینی ندارد.
8- بسیار احتیاط کنید که به خصوص در هفته‌های اول پس از عمل جراحی، هیچ‌گونه ضربه‌ای به بینی شما وارد نشود.



هزینه عمل بینی

هزینه عمل بینی

هزینه‌های عمل بینی شامل موارد زیر است:

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید
ارسال

1) هزینه‌های قبل از عمل (سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون، عکس آتلیه و قالب کنترلی)
2) هزینه دستمزد جراح
3) هزینه متخصص بیهوشی
4) هزینه کلینیک یا بیمارستان
5) هزینه مواد غذایی برای تسریع بهبودی بعد از عمل



بیمه و عمل بینی

شرکت‌های بیمه معمولا عمل بینی‌ را که برای بهبود عملکرد تنفسی باشد، تحت پوشش خود قرار می‌دهند و هزینه‌ای برای عمل زیبایی بینی متقبل نمی‌شوند. شرایطی که شامل خدمات بیمه می‌شود، شامل موارد زیر است:

1) تنگ شدن دهلیز بینی
2) مخروط داخلی بزرگ در بینی
3) شکسته شدن استخوان بینی



ترمیم بینی

عمل ترمیم بینی یا رینوپلاستی ثانویه به عملی گفته می‌شود که به منظور رفع نواقصی که بعد از عمل اولیه بینی برطرف نشده و یا به وجود آمده، انجام می‌شود. این نوع عمل در صورتی که در زمان مناسب انجام شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای ترمیم بینی حداقل باید یک سال از جراحی قبلی گذشته باشد تا بینی فرد شکل نهایی خود را پیدا کرده و جراحت‌های قبلی ترمیم شده باشد.



بیهوشی یا بی حسی

زمانی که بیمار به صورت موضعی بی‌ حس شده باشد، در بیشتر مواقع هم صدای لوازم جراحی را می‌شنود و هم فعالیت‌های انجام شده روی بینی را مشاهده می‌کند؛ در نتیجه فشار عصبی و استرس بیش از اندازه‌ای را متحمل می‌شود که ممکن است بر روح و روان او تاثیر بگذارد. همچنین پس از از بین رفتن بی‌حسی موضعی، بیمار عمدتا احساس درد بیشتری در ناحیه بینی احساس می‌کند.


عوارض عمل بینی

با توجه به این که چندین سال است که عمل جراحی بینی در کشور ایران انجام می‌شود و تجربه جراحان پلاستیک در این خصوص بالاتر رفته، عوارض عمل بینی به حداقل رسیده و این عمل یکی از کم خطرترین جراحی‌ها محسوب می‌شود. اما به هر حال این نوع جراحی هم هرچند اندک اما عوارض جانبی خاص خود را دارد. عوارض عمل بینی به دو نوع عمومی و خاص تقسیم بندی می‌شود.

عوارض عمومی شامل درد، ورم، کبودی، ترشحات خونی، گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی است که در همه افراد غالبا ایجاد می‌شود و بعد از مدتی از بین می‌رود. شدت این عوارض بسته به مهارت جراح می‌تواند متفاوت باشد.

عوارض خاص در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و یا توصیه‌های پزشک را رعایت نکنند ممکن است ایجاد شود و می‌تواند شامل سینوزیت، خونریزی و عفونت باشد.



کاهش عوارض جراحی بینی

به منظور کاهش عوارض عمل بینی، بهتر است که بیمار نکات زیر را رعایت کند:

1) برای کاهش ورم و کبودی بهتر است که زمانی که بیمار روی تخت دراز کشیده، زاویه سرش 30 تا 45 درجه باشد، زیرا این حالت تاثیر مثبتی بر گردش خون خواهد داشت.
2) هر گونه نوشیدنی الکلی و مصرف دخانیات باید به صورت کامل از زندگی روزانه بیمار حذف شود.
3) مواد غذایی نظیر مرکبات، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز تیره، سبزیجات نارنجی یا زرد و غلات غنی شده بهتر است در رژیم غذایی بیمار مورد استفاده قرار گیرد.
4) به‌کارگیری کمپرس آب سرد یکی دیگر از راهکارهای کاهش عوارض جراحی بینی است و میزان درد را به حداقل می‌رساند.
5) فعالیت‌های فرد به منظور جلوگیری از خونریزی باید محدود شود.



مشاوره عمل بینی

به منظور انتخاب جراح بینی، متقاضی باید ابتدا با جراحان مختلف جلسه مشاوره داشته باشد. در این جلسه پزشک ساختار بینی متقاضی را بررسی کرده و متقاضی نیز در خصوص خواسته‌های خود صحبت می‌کند و سوالات و ابهامات خود را می‌پرسد.



جلسه مشاوره جراحی بینی

نتیجه عمل جراحی بینی

آگاهی از نتیجه جراحی بینی تا حد بسیار زیادی سبب کاهش نارضایتی بیمار بعد از عمل می‌شود چرا که فرد با آگاهی بیشتری اقدام به عمل بینی می‌کند. تیم طراح طب به منظور آگاهی بیمار از نتیجه جراحی خدمات اسکن سه بعدی را ارائه می‌دهد که سبب شفاف سازی میان پزشک و بیمار شده و نارضایتی پس از جراحی را به حداقل می‌رساند.

همچنین قالب‌های کنترلی طراحی شده توسط طراح طب به پزشک در حین عمل کمک خواهد کرد تا خواسته بیمار را به صورت کامل به اجرا درآورد.


تیم طراح طب به منظور آگاهی بیمار از نتیجه جراحی خدمات اسکن سه بعدی را ارائه می‌دهد که سبب شفاف سازی میان پزشک و بیمار شده و نارضایتی پس از جراحی را به حداقل می‌رساند.

عمل بینی طبیعی

عمل بینی زمانی طبیعی است که در آن تغییر شکل بینی تنها به منظور برطرف شدن ایرادات آن انجام شود و همه تغییرات در راستای حفظ عملکرد طبیعی بینی باشد. علاوه بر آن در این نوع عمل، نوک بینی به میزان زیادی بالا برده نمی‌شود و زاویه بین نوک بینی و بالای لب اغلب بین 90 تا 100 درجه هست.



عمل بینی فانتزی

عمل بینی فانتزی یا عروسکی به عملی گفته می‌شود که در آن بینی به میزان بیشتری نسبت به بینی طبیعی کوچک می‌شود همچنین زاویه نوک بینی با بالای لب بیشتر از 100 درجه است.



عمل بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی به راحتی امکان پذیر است چرا که در اکثر بینی‌های استخوانی پوست بینی نازک بوده و پزشک قدرت عمل بیشتری برای اعمال تغییرات دارد.



عمل بینی گوشتی

امروزه بر خلاف گذشته با استفاده از تکنیک‌های جدید عمل جراحی بینی گوشتی بدون هیچ گونه مشکل امکان پذیر است و دیگر احتمال افتادگی و تغییر شکل با گذشت زمان وجود ندارد.



عمل بینی مردان

امروزه برخلاف گذشته عمل بینی در مردان نیز رواج پیدا کرده است. طبیعتا عمل بینی در مردان نباید مشابه خانم‌ها انجام شود زیرا چهره آقایان باید ابهت و جذبه خود را حفظ کند و بینی ظریف با آن در تناسب نخواهد بود.



چسب زدن بعد از عمل بینی

چسب زدن بعد از عمل بینی

مدت زمان چسب زدن بعد از عمل بینی بسته به نظر پزشک می‌تواند متفاوت باشد. لازم به ذکر است که چسب زدن در فرم نهایی بینی تاثیری ندارد و تنها به صورت موقت ممکن است فرم بینی را شکل دهد. علت این موضوع این است که چسب زدن سبب کاهش تورم بعد از عمل می‌شود و اگر به درستی انجام شود، ورم بینی به صورت متناسب کاهش پیدا می‌کند.



ملاک‌های موفقیت عمل جراحی بینی

به صورت کلی اگر شکل ظاهری بینی بهتر شود و عملکرد راه تنفسی به درستی انجام شود، می‌توان گفت که عمل بینی موفقیت‌آمیز بوده است. از سایر ملاک‌های موفقیت عمل بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) طبیعی بودن بینی
2) تقویت بافت‌های بینی به جای حذف آن‌ها
3) تناسب بینی با سایر اجزای صورت
4) به حداقل رساندن جراحات و زخم‌ها
5) عدم ترمیم پره‌های بینی



جراحی بینی در تهران

بسیاری از افرادی که می‌خواهند بینی خود را عمل کنند، ترجیح می‌دهند که عمل خود را در تهران انجام دهند. حتی کسانی که در شهرستان‌های دور زندگی‌ می‌کنند نیز به تهران می‌آیند و مشکلاتی نظیر جابه‌جایی و محل اقامت را به جان می‌خرند. دلایل مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود که شامل:

1- در تهران تعداد جراحان بینی بیشتر است؛ در نتیجه متقاضیان جراحی بینی با پزشک‌های بسیاری می‌توانند مشاوره شوند و از میان آن‌ها جراح دلخواه خود را انتخاب نمایند.
2- در تهران رقابت میان جراحان بینی بیشتر است و جراح به منظور جذب مخاطب مجبور به ارائه خدمات بهتر است.
3- کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در تهران از امکانات بالاتری برخوردار هستند.
4- در تهران خدمات اسکن سه بعدی و عمل بینی با قالب کنترلی ارائه می‌شود.



بهترین جراح بینی

به منظور انتخاب بهترین جراح بینی باید ابتدا بدانید که ملاک و معیار شما در انتخاب جراح بینی چیست. عموما جراح بینی خوب دارای تحصیلات ممتاز و همچنین تجربه و سابقه کافی در این زمینه است. همچنین جراح بینی خوب باید اطلاعات خود را به روزرسانی کند و از تکنولوژی روز دنیا برای جراحی استفاده کند.

علاوه بر آن جراح بینی باید نمونه‌کارهای موفق برای نوع بینی شما داشته باشد زیرا ممکن است یک جراح برای عمل بینی استخوانی مهارت کافی داشته باشد اما برای عمل بینی گوشتی تبحر لازم را نداشته باشد.


نکات مرتبط با عمل جراحی بینی

جراحی مجازی بینی

جدیدترین روش جراحی زیبایی بینی که با بهره مندی از تکنولوژی اسکن و شبیه سازی سه بعدی انجام می‌شود، توانسته است گامی بزرگ در راستای افزایش رضایت متقاضیان جراحی بینی از نتیجه جراحی، بردارد. جراحی مجازی بینی، تا حد بسیار زیادی به متقاضی که قصد عمل بینی دارد، کمک می‌کند تا نتیجه جراحی بینی خود را پیش از انجام جراحی ببینید. طبیعی است که بیشترین استرس برای متقاضیان جراحی بینی، مربوط به نتیجه جراحی است، زیرا متقاضی جز تصور ذهنی، هیچ تصویر دقیقی از چهره بعد از جراحی خود ندارد.

ولی در دنیای امروز که روز به روز در حال پیشرفت است، متقاضی جراحی زیبایی می‌تواند با توجه به اسکن سه بعدی و طراحی سه بعدی صورت و بینی خود، از زوایای مختلف، نتیجه عمل خود را به صورت مجازی و سه بعدی مشاهده کند و نظرات خود را ترسیم شده به جراح خود اعلام کند و در خصوص هر نقطه از بینی خود، نتیجه حاصله از عمل بینی را به صورت مجازی مشاهده کند. به طور مثال متقاضی می تواند قوس بینی خود را تغییر دهد تا حدی که مشاهده کند کدام حالت، موجب می‌شود اجزای بینی و چهره با یکدیگر تناسب بیشتری داشته باشند. در ادامه با مراحل جدیدترین روش جراحی بینی که در آن متقاضی جراحی، می تواند پیش از جراحی، چهره خود را مشاهده کند و با ابزار دقیق مهندسی به آن فرم طراحی شده برسد، آشنا خواهید شد.

قالب کنترلی

مهندسین طراح طب بر اساس طراحی سه بعدی و آنالیز تغییرات بینی، ابزار دقیقی را برای کنترل روند جراحی به منظور رسیدن به فرم دلخواه متقاضی، به عنوان قالب کنترلی، طراحی کرده و با جدیدترین پرینترهای سه بعدی آن را می‌سازند.

این ابزار به جراح این امکان را می‌دهد تا در حین جراحی، فرم بینی را با آن چک کند. اگر قالب بر روی بینی کاملا منطبق نشود، جراح باید تغییراتی را اعمال کند تا بتواند به فرم مورد نظر و طراحی شده، دست یابد. به عبارت دیگر، پایان زمان جراحی، زمانی است که قالب کنترلی به طور کامل بر روی بینی قرار بگیرد.

بنابراین با استفاده از این ابزار (قالب‌های کنترلی)، نگرانی متقاضی جراحی بینی بر طرف خواهد شد که جراح چگونه می‌تواند به فرم ایده آل و طراحی شده برسد.

قالب کنترلی در حین جراحی

قالب‌های کنترلی برای انواع بینی‌ها (گوشتی، استخوانی، ترمیم بینی، انحراف بینی و ...) کاربرد دارد و هر قالب مختص به فرم طراحی شده همان فرد می‌باشد و برای فرد دیگری کاربرد ندارد.

هنگامی که قالب کنترلی یا همان قالب بینی طراحی شده متقاضی ساخته می‌شود، در روز جراحی به همراه اطلاعات جراحی و عکس‌های دو بعدی فرد، به کلینیک جراحی ارسال می‌گردد؛ از آن رو عکس و تصاویر سه بعدی و یا تصاویر اسکن سه بعدی به همراه آنالیز دقیق تغییرات بینی در بورد اتاق عمل نصب می‌‌گردد. بنابراین با استفاده از این تکنولوژی، جراح با استفاده از ابزار دقیقی که بر اساس طراحی و سلیقه متقاضی ساخته شده است، جراحی خود را انجام می دهد. این امر توانسته است خطای جراحی را به حد بسیار زیادی کاهش دهد. بنابراین با افزایش دقت جراحی، رضایت متقاضیان جراحی بینی از نتیجه جراحی به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

انواع قالب بینی

قالب Transverse: به عنوان یک راهنما برای بررسی صحت محل اسکلت بینی طراحی شده است.

قالب Axial: برای چک کردن قوس (پل) بینی، نوک بینی، زاویه ی نوک و کلوملا مورد استفاده قرار میگیرد.

قالب Basal: برای چک کردن نهایی آلار مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب final: بررسی شکل کلی بینی استفاده می شود.

جراحی بینی به کمک قالب بینی نه تنها دقت عمل جراحی و میزان رضایت بیمار را افزایش می دهد، بلکه موجب صرفه جویی در زمان و کاهش عوارض و خطاهای این جراحی نیز خواهد شد.

مشاوره جراحی بینی

با ما تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

مشاوره و نوبت دهی
[از 10:30 الی 20:30]
021 73657500
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پرسش و پاسخ تکمیلی سوال شما توسط کارشناسان طراح طب پاسخ داده خواهد شد.
ارسال نظر
مشاوره آنلاین
راه‌های ارتباطی